printHeader

C-Maxi: De ideale groeistrategie: via netwerken en online

Heel weinig bedrijven starten als multinational. Normaal gezien wordt een klein bedrijf een groot bedrijf via een heel natuurlijk groeiproces. Dat hoeft niet per se, er is niets mis met een klein en leefbaar bedrijf. Maar sommige bedrijven groeien nu eenmaal weg van ‘onder de kerktoren’. Netwerken is daarbij een belangrijke stimulans, maar ook het internet speelt in deze tijden een bepalende rol.

Groeien via je eigen netwerk

Als beginnend ondernemer is het zeker niet verkeerd om te vertrouwen op je eigen netwerk: je familie, vrienden, kennissen. In een later stadium komen daar je klanten en je leveranciers bij, waarmee je je netwerk uitbreidt. Ook ondernemersclubs en beroepsorganisaties zijn welgekomen bronnen voor nieuwe connecties. En toch, op een bepaald moment zul je als groeiend bedrijf de stap moeten zetten naar de wereld buiten het eigen netwerk.

Mohamed, de zaakvoerder, werfleider en soms gewoon schoonmaker van C-Maxi, een jong schoonmaakbedrijf in Antwerpen: “Wij groeien als bedrijf, maar wel stap voor stap. In de beginfase heb ik vooral klanten bereikt via netwerken. Dat lukte aardig, maar dat stagneerde na een tijd wel. Daar zocht ik een oplossing voor, en toen ik Gregory, de zaakvoerder van iPower ontmoette op een netwerkevent, heb ik de knoop doorgehakt om zijn service Keyboost te proberen, om hoger te komen in de zoekresultaten van Google.”

Zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten van Google

Gregory, zaakvoerder van iPower, een internetservicebedrijf dat tegenwoordig vooral inzet op zoekmachineoptimalisatie met twee innovatieve services SEO Page Optimizer en Keyboost: “Netwerken zijn belangrijke bronnen voor nieuwe leads. Zeker bij B2B is het zo dat beslissers binnen bedrijven graag een kans geven aan andere bedrijven in hun netwerk. Maar voor het aanvragen van offertes gaan ze ook kijken op de ‘gewone’ markt. Dat gebeurt tegenwoordig vooral via het internet. Ze tikken wat ze zoeken in op Google, eventueel verfijnen ze hun zoekopdracht als de resultaten niet meteen voldoen. En dan speelt de perceptie heel erg dat een bedrijf, dat hoog staat in de ‘gewone’ of natuurlijke zoekresultaten van Google, ook echt een goed bedrijf is dat dit verdient. Dat klopt niet altijd, maar het verkleint de stap behoorlijk om bij dat bedrijf ook een offerte aan te vragen.”

Mohamed: “We zetten Keyboost nu pakweg 2 maanden in en we hebben in die tijd projecten gehad die we de afgelopen 3 jaar nog nooit hebben gehad. Bijvoorbeeld een schoonmaakproject voor een school in Sint-Niklaas. Met netwerken alleen trokken we enkel nieuwe klanten aan binnen Antwerpen, waar C-Maxi zelf gevestigd is. Nu, met Keyboost, bereiken we ook klanten buiten Antwerpen. Intussen zijn we bezig met een schoonmaakproject in het nieuwe station van Mechelen, ook dat is buiten onze vroegere actieradius.”

Betere zichtbaarheid van de website zorgt voor groei

Gregory: “Dat is een duidelijk teken dat een bedrijf gevonden wordt buiten de regio waar het z’n belangrijkste activiteiten ontplooit, en dat is een sterke stimulans voor groei. Via Google Ads kun je wel heel lokaal adverteren – handig voor lokale bedrijven – maar dat blijven herkenbare advertenties. Google probeert voor de organische zoekresultaten lokale bedrijven te promoten. Maar met een website met goede content en goede externe ondersteuning word je ook buiten je eigen regio gevonden via Google. Dan trek je automatisch meer en grotere mogelijke klanten naar je website toe.”

Mohamed: “C-Maxi startte in 2014 en toen ik begin 2015 voor het eerst in contact kwam met iPower, had ik twaalf klanten of zo. Nu heb ik er meer dan 100 en een aantal grote zijn van heel recent, van nadat m’n website hoger staat in Google dankzij hun SEO-service Keyboost.”

Eerst proberen, dan pas klant worden voor zoekmachineoptimalisatie

Gregory: “Zoekmachineoptimalisatie werkt wel degelijk en is een goede aanvulling op netwerkactiviteiten. Het probleem is dat er nogal wat minder betrouwbare spelers op de markt zijn. Vandaar dat we ervoor gekozen hebben om bedrijven via een gratis test te laten kennismaken met Keyboost. Op die manier kunnen we laten zien dat het systeem werkt zonder dat er eerst betaald moet worden. En we werken ook niet met langlopende contracten, je kunt op eender welk moment online je Keyboost-campagne stopzetten.”

Mohamed: “Ik kan zeker aanraden om die gratis Keyboost-test te doen. Zo zie je dat het werkt, dat je website stijgt in Google. Eerlijk gezegd, na die gratis test twee jaar geleden dacht ik: ik heb die gasten van iPower niet meer nodig, ik heb toch al wat klanten via hen binnengehaald. Dat was op dat moment ook zo, maar nu is het tijd om een volgende stap te zetten, om te groeien buiten Antwerpen alleen. Promotie via het internet en zeker via zoekmachines zoals Google is belangrijk voor een klein, groeiend bedrijf als het mijne, maar zeker ook voor grotere bedrijven.”

Website ook inzetbaar voor andere doelen

Gregory: “Het eerste doel van zoekmachineoptimalisatie is meestal nieuwe mogelijke klanten bereiken. Maar je kunt het ook inzetten voor andere doeleinden, rekrutering van nieuwe medewerkers, bijvoorbeeld.”

Mohamed: “Ook voor rekrutering gebruik ik momenteel mijn netwerk van familie, kennissen en intussen ook klanten. Medewerkers die via-via bij ons terechtkomen, daar heb ik betere ervaringen mee dan bijvoorbeeld interims. Maar als het bedrijf verder groeit, ga ik zeker proberen of nieuwe medewerkers bereiken via de website even vlot gaat als nieuwe klanten bereiken.”

Staat uw website voor bepaalde keywords of zoekopdrachten in Google al in de top 30? Dan kan Keyboost zorgen voor hogere posities. Vraag hier de gratis Keyboost-test aan.

Wilt u een nieuwe webpagina schrijven voor een specifiek keyword, of een bestaande webpagina optimaliseren? U kunt via SEO Page Optimizer één gratis analyse per dag doen, waarbij u tips krijgt om de content te verbeteren. Klik hier om u gratis te registreren.